Zuster of moederke - Reisverslag uit Rangala, Kenia van Lauri Magielse - WaarBenJij.nu Zuster of moederke - Reisverslag uit Rangala, Kenia van Lauri Magielse - WaarBenJij.nu

Zuster of moederke

Door: Lauri

Blijf op de hoogte en volg Lauri

13 Juli 2014 | Kenia, Rangala

Hallo!
Jullie vakantie begint nu bijna eindelijk.. en ons avontuur gaat langzaam aftellen. Maar ik heb alweer een fantastische week gehad.
Maandag heb ik geholpen in het lab, daar mocht ik malaria testen afnemen en bekijken onder de microscoop. Ook heb ik het onderzoek naar tuberculose gezien. Met een wattenbolletje, die ze in brand steken, drogen ze het sputum. Na telkens een gekleurde vloeistof erop te gooien en weer te laten branden kon je zien of er parasieten inzaten. De laatste test was positief dus kreeg de patiënt een verwijzing naar de apotheek voor een kuur. Na een aantal urine en zwangerschapstesten ben ik terug gegaan naar de afdeling. Daar heb ik iv’tjes aangehangen. Op de poli hadden 4 baby’s injecties nodig, en 1 vrouw was zwanger ik nog gevoeld hoeveel weken ze was. Nadat alle patiënten weg waren heb ik het boek doorgebladerd. Tot grote schrik… bijna alle zwangere vrouwen zijn tussen de 14 en18 jaar als ze voor het eerst bevallen. Na een heel gesprek is het me eindelijk duidelijk, de meeste meisjes zijn met hun 9de al ongesteld, daarna worden ze aan een man gekoppeld. Maar ze maken eerst (meestal/soms) hun school af, dan zijn ze 16 en wordt het tijd dat ze kinderen krijgen zodat ze ervoor kunnen zorgen. Want je moet veel kinderen krijgen, want dat straalt rijkdom uit. Ik kan het nog steeds niet geloven..
Dinsdag heb ik alle baby’tjes in de isolationroom en admissionroom gewassen, terwijl de andere 2 zusters de bedjes opmaakte en de baby’s aankleedde. Na een aantal flesjes te hebben gegeven, wou ik ze verschonen maar de doeken waren op. Buiten was het ‘koud’ weer voor keniaanse begrippen, voor ons nog steeds warm. Maar de was droogt dan niet goed genoeg, dus moesten we aan de sister vragen of we pampers mochten gebruiken. Het zou veel beter zijn als zij die altijd droegen, geen doeken die afvallen als je ze oppakt, geen zeiknatte kleren of ontlasting die overal zit. De rest van de dag bestond uit flesjes geven, baby’s verschonen en vooral uit kroelen.
Woensdag heb ik de hele ochtend op de poli gestaan, het was dit keer echt druk. Terwijl de arts de vaccins klaar zette heb ik de baby’s geregistreerd en gewogen. Daarna ging hij de financiële deel deed heb ik de baby’s geïnjecteerd. Er was een nieuw vaccin deze werd vandaag gepromoot en ik mocht hem gratis toedienen. S avonds hebben we natuurlijk Nederland gekeken met een drankje en chippie.
Donderdag lagen alle baby’s nog heerlijk te slapen in het babyhome, na alles klaar te hebben gezet ben ik begonnen met wassen. Ik stond bijna de hele ochtend alleen, dat was prettig. Lekker op het gemakje de baby’tjes wassen en aankleden. Later kwamen ze me wel helpen met de bedden verschonen zodat ik de baby’s van de isolationroom ook kon wassen. Na de flesjes te hebben gegeven gingen zij slapen en kon ik wat gaan drinken. Daarna ben ik naar het ziekenhuisje geweest voor een malaria test, Nicky heeft deze gedaan en was gelukkig negatief. Daarna is zij met mij meegegaan naar het babyhome, daar hebben we met z’n 2e alle baby’tjes verschoond en flesje gegeven. S middags heb ik nog lekker eventjes gekroeld met de kleintjes en heb ik nog een aantal flesjes gegeven.
Vrijdag waren we eigenlijk vrij, maar toch gingen nicky en ik helpen in het babyhome. Wij hebben samen met anna admission room en isolationroom gedraaid. We hebben alle kindjes lekker in bad gedaan en flesjes gegeven. Iris kwam later ook nog eventjes helpen met flesjes geven. Ondertussen hebben we super veel foto’s gemaakt. Nadat alle kindjes weer lekker sliepen zijn wij naar de andere kinderen gegaan voor foto’s, zij wouden niet meer dat we weg gingen en bleven aan onze benen hangen. Na thuis snel gedoucht te hebben zijn we naar Ugunga gegaan voor boodschappen, ook was het markt. Zo slecht is Rangala helemaal niet, je bent alleen wat beperkt en dan moet je creatief zijn. Altijd leuk! Na een drankje op het terras zijn we weer terug naar huis gegaan. S avonds hebben we een super mooie film gekeken… uhmm.. het kussen was iig heel erg mooi! Na een potje gekaart te hebben zijn we uiteindelijk naar bed gegaan.
Zaterdag kwam Consolata eventjes langs om te kijken hoe het met ons gaat. Omdat alles nog steeds goed gaat, en we geen nieuws hadden was ze na 10minuten al weer weg. Nu kon ik me mooi omkleden om buiten te gaan zitten met m’n boek. Nicky en Iris gingen naar Ugunga voor beltegoed. S middags begon het kei hard te regenen, en de stroom viel regelmatig uit. Dus heerlijk een filmpje gekeken in bed. S avonds hadden we al helemaal geen stroom meer, ook mochten we het water eventjes niet gebruiken. Iris en nicky hadden al stroom gehad ervan. Met een beetje hoop zijn we naar het babyhome gegaan, om voetbal te kijken. Maar daar was ook geen stroom meer, dus hebben we daar maar een potje gekaart. Uiteindelijk zijn we maar gaan slapen, hopend dat morgen de stroom het weer doet!
Zondag hebben we eerst heerlijk uitgeslapen, daarna ben ik toch maar begonnen met afwassen.. want er stond een berg van hier tot nederland. Het water doet het weer en geeft geen stroom meer af. Na ontbeten te hebben klopte sister aan. Zij vertelde mij dat ze de stroom vandaag nog gingen maken, daar hopen we dan maar op! Als het niet gemaakt kon worden, zou alles opengehaald moeten worden. En dan zou het beter zijn als we naar Kisumu zouden gaan. Daarna ben ik met de sister naar het babyhome gegaan om te helpen. Na een aantal kindjes te hebben verschoond mochten de flesjes gegeven worden. Het was erg gezellig, de sister had een hoop vragen. Uiteindelijk zei ze dat ik goed met kinderen om kon gaan en dat ze het super vond dat we haar hielpen. Weer terug thuis zijn we naar het ziekenhuis gegaan om onze mobiels op te laden, want ja zonder kunnen we tegenwoordig niet meer. S middags sprong de stroom ineens weer aan, ook kwam de sister langs om te vertellen dat ze het gemaakt hadden, super lief van haar. Nicky en ik zijn terug naar het ziekenhuis gegaan om onze mobiels op te halen. Na heerlijk gedoucht te hebben was het weekend alweer voorbij… helaas.


Een hele fijne vakantie alvast! Ik geniet nog eventjes van de laatste paar weken hier.
Xxx Lauri

  • 13 Juli 2014 - 21:37

    Brigitta:

    He Mop,
    Mooi verhaal weer , zelfs op vakantie houden we het in de gaten en we gaan langzaam aftellen. ...Geniet er nog van de laatste weekjes en tot gauw.. Groetjes en een dikke kus Mama

  • 13 Juli 2014 - 22:04

    Denise :

    Wat een verhalen.. dan zie je hier in het ziekenhuis eigenlijk maar weinig he!
    Geniet nog van je laatste weekjes!

    Liefs Denise

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Lauri

Hee alle! Donderdag 1 mei vertrek ik, samen met nog 6 andere, naar Kenia voor 3 maanden. Ik ben bezig met de opleiding verpleegkundige, ik heb net leerjaar 3 afgesloten en begin in september aan mijn laatste jaar. Graag wil ik jullie allemaal op de hoogte houden van mijn ervaring, die ik ga opdoen in Kenia. Op woensdag 30 juli zal ik weer met beide voeten in Nederland staan.

Actief sinds 15 Maart 2014
Verslag gelezen: 241
Totaal aantal bezoekers 6513

Voorgaande reizen:

01 Mei 2014 - 30 Juli 2014

Kenia'14

Landen bezocht: